Førstegangsmor med ny kæreste

6. april 2018

Alder:
5 mdr.

Førstegangsmor med ny kæreste

Hej Helen

Det er første gang, jeg stiller spørgsmål til dig, så jeg håber jeg kan give dig den rette information og stille spørgsmålet korrekt, så jeg kan få den hjælp, jeg så meget trænger til. :o)

Det korte af det lange er at jeg og kæresten mangler tid sammen. Vi bor ikke sammen, og han kommer til mig ca. to gange om ugen. Vi har ikke sovet sammen siden december eller haft en alene-stund mere end en time eller to et par gange siden. Det var ok de første tre måneder, men nu er det ved at gå os rigtig meget på. Desuden hænger det sammen med at jeg er førstegangsmor og først skal lære alting og frygter jeg først bliver klogere, når det er for sent. Så nu har jeg brug for din kyndige og konkrete vejledning til at få de næste måneder til at fungere med både mad og søvn, så det hele kan falde bedre på plads. Jeg vil gerne nedtrappe amningen fra nu af og få den helt til at stoppe, når hun skal i dagpleje i midten af august. Det er om fire måneder. Desuden vil jeg også gerne at hun skal sove i et andet værelse på et nogenlunde velvalgt tidspunkt, hvor hun ikke er alt for mor-søgende.

Min datter blev født 31.10.17 og hun er super nem og dejlig at have med at gøre. Hun er kommet til verden med hjælp fra en donor. Amningen har fungeret 100% og har foregået ca. hver tredje time døgnet rundt, siden hun blev født. Da jeg var i uge 22 mødte jeg min kæreste, som har været meget forstående, kærlig og støttende. Han er dog ikke interesseret i at blive som en deltagende far endnu, hvilket det er vigtig for mig at respektere. Fra start af har jeg sovet helt tæt med min datter i min dobbeltseng, og da hun ofte var urolig om aftenen, gik vi først til ro omkring kl. 22 og stod sent op. Senere fik jeg det gjort sådan at vi gik i seng kl. 20 og fik ro på lidt tidligere, så vi kunne få lidt ud af formiddagen dagen efter. Hun sov gerne en lang formiddagslur (hvor kæresten jo desværre ikke var til stede), men ellers har det været småt med rutiner. Der gik to måneder før jeg lærte mig selv at putte hende alene til lure. Det foregik ved liggende amning.

Ret sent gik det op for mig at modermælken jo skal erstattes af noget tungere føde, hvis jeg gerne vil have hende til at falde til ro tidligere på aftenen og sove længere stræk. Så for ca. 12 dage siden startede jeg med at give hende modermælkserstatning (MME) i en flaske om aftenen omkring kl. 19-20.00. Jeg har lavet et stort hul i sutten, så jeg nærmest hælder det i hende, for hun er jo slet ikke vant til flaske. Hun tager ca. 40-60 ml hver aften (der spildes en del), hvilket jo ikke rigtig batter noget endnu. Jeg prøvede før da med vælling og ...

Annonce

... med en blanding af MME og vælling, men det klumper (hirseflager) og vil ikke komme gennem selv et stort hul i sutten, så det opgav jeg efter tre-fire forsøg. Jeg er for ca. en uge siden begyndt at give hende en Semper-grød 4+ mdr, én gang om dagen, hvilket hun gerne tager, men der ryger jo kun et par teskefulde ned. Jeg er i de sidste par dage begyndt at stå op tidligere (kl. 07.00) og starte flaske-ritualet (og mad til mig selv) om aftenen kl. 17.00, så hun er mere træt, når klokken er 19-20.00. Hun bliver lidt oplivet af MME'en lige efter hun har fået den. Jeg er også begyndt at lade hende sutte på forskellige frugter. Det lader hun til at være vild med.

Hun sover som nævnt en god formiddagslur, samt gerne én tidligt på eftermiddagen og én sent på eftermiddagen. Jo senere på dagen, jo sværere bliver det at putte hende alene. Hun sover slet ikke 15 timer i døgnet, som jeg ellers har læst at hun gerne skulle. Hun sover måske 4 timers lur i løbet af dagen og 8-10 timer i løbet af natten. Om eftermiddagen sover hun enten i sengen, i barnevognen, når jeg går tur med hende (det er ikke muligt for mig at lade barnevognen stå udenfor), eller i viklen. Viklen vil hun kun være i en times tid og er som regel så nysgerrig på, hvad jeg laver at hun først sover efter halv times tid.

Set i bakspejlet er jeg kommet alt for sent i gang med alternativer til amning i forhold til at jeg godt ville have haft mindre amning, mere struktur og tid med kæresten og mere nattesøvn til mig selv på nuværende tidspunkt. Men jeg vil dog glæde mig over at det er gået rigtig godt indtil nu og i stedet se fremad. Så hvad giver jeg hende af mad indtil hun er et år? Hvordan får jeg en rolig aften og et længere sove-stræk om natten? Hvis hendes hovedbestanddel af næring indtil ét år skal være mælk, hvordan gør jeg så det, når hun har svært ved flasken nu (i går tog hun dog næsten 80 ml)? Hvad med anden væske? Hvornår er det bedst at vænne hende til at sove i eget værelse? Jeg har således brug for en madplan og en tidsplan og at få nogle konkrete forslag til mad og søvn, fra det udgangspunkt jeg er i nu. Som nævnt er jeg totalt uerfaren ud i børnemad, så konkrete råd eller opskrifter kan også blive nødvendige.

Jeg håber det giver mening og du kan hjælpe mig med at finde ud af, hvordan jeg gør min datter, mig selv og kæresten mere glad og tilfreds i hverdagen og får en mere fornuftig struktur på og sat nogle mål. Lige nu føler jeg, jeg skyder i tågen og venter at få problemer senere, når hun skal i dagpleje og jeg bliver mere træt og kæresten mere utålmodig.

Tak på forhånd.

Venlig hilsen
Førstegangsmor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder